alodoctor

درمان شکستگی استخوان ترقوه، شانه و کتف

وارد شدن ضربه به شانه می تواند باعث ایجاد شکستگی در استخوان بازو یا گودی و حفره دور آن در محل مفصل شانه شود. در اکثر مواقع امکان درمان این آسیب دیدگی بدون استفاده از عمل جراحی با کیفیت مناسب و نتایج ماندگار وجود دارد. با این وجود بعضی از موارد آسیب دیدگی بهتر است با عمل جراحی درمان شوند، زیرا خطر التهاب مفاصل در صورت درمان نشدن آنها بالا می باشد. علاوه بر این بعضی از موارد آسیب دیدگی به خودی خود با استفاده از روش های درمانی عادی درمان نمی شوند، یا ممکن است درمان در صورت عدم استفاده از عمل جراحی در موقعیت اشتباه صورت گیرد.

 

Image result for ‫درمان درد ترقوه‬‎

علت ایجاد شکستگی شانه را می توان با توجه به در رفتن یا در نرفتن استخوان نیز توضیح داد. خوشبختانه نزدیک به 80 درصد تمام موارد شکستگی شانه با در رفتن استخوان همراه نیست. این شرایط به معنی این است که قطعه های شکسته شده نزدیک موقعیت آناتومیک خود باقی می مانند و درمان بیمار به ندرت نیازمند بی حرکت سازی مفصل در یک بند محافظ تا زمانی است که بخش های آسیب دیده استخوان بهبود پیدا کنند. اکثر موارد شکستگی شانه در طول حدود 6 هفته درمان می شوند. در حدود 20 درصد از این موارد با در رفتگی استخوان نیز همراه است و به همین خاطر ممکن است برای درمان آنها به بعضی از انواع دستکاری و اصلاح به منظور بازیابی آناتومی عادی مفصل نیاز باشد.

گاهی اوقات عضلات چرخاننده بازو یا روتاتور کاف دچار درد شانه شده یا در زمان ایجاد شکستگی پاره می شوند. در این حالت درمان مشکل ایجاد شده با استفاده از روش های درمانی پیچیده تر انجام می شود. با بهره گیری از بهترین جراح شانه میتوانید به شکستگی ترقوه پایان دهید.

علائم و نشانه ها
از علائم شکستگی شانه می توان گفت که به شدت برای فردی که دچار آسیب دیدگی شده، دردناک باشد. بعضی از علائم همراه با شکستگی استخوان شانه، شکستگی ترقوه یا شکستگی ایجاد شده در استخوان بازو معمولاً شامل موارد زیر هستند:

درد شدید شانه
ورم در ناحیه شانه
حساس شدن ناحیه شانه
ایجاد یک برآمدگی یا ظاهر غیر عادی در زیر پوست در محل ایجاد شکستگی
کبودی یا تغییر رنگ در اطراف شکستگی
علائم مکانیکی یا عملکردی ناشی از سایش لبه های استخوان به یکدیگر
عدم توانایی حرکت دادن شانه یا بازو بدون درد
تشخیص
معاینات فیزیکی بیمار در ارتباط با وجود درد در محل آسیب دیدگی و گاهی اوقات ورم یا کبودی ایجاد شده در آن نقش موثر در تشخیص مشکل دارد. علاوه بر این عکس برداری رادیولوژی از محل آسیب دیدگی می تواند ایجاد شکستگی در استخوان را مشخص کند. پزشک می تواند در صورت نیاز از سی تی اسکن یا ام آر آی به منظور عکس برداری سه بعدی بهتر از بخش آسیب دیده و تشخیص بهتر مشکل استفاده نماید.

راه های درمان
722_orig

برای درمان انواع مختلف شکستگی شانه روش های درمانی خاص وجود دارد. شکستگی استخوان ترقوه و شکستگی انتهای فوقانی استخوان بازو در مواقعی که در رفتگی (جدا شدن) زیاد در محل انتهای استخوان وجود داشته باشد، معمولاً با عمل جراحی در بیماران دارای سطح فعالیت زیاد درمان می شود. علاوه بر این همواره برای انتخاب روش های درمانی مناسب به روش های غیر از عمل جراحی و انتخاب های مربوط به جراحی آرتروسکوپی نیز توجه می شود. این روش های درمانی در ادامه توضیح داده شده اند.

توجه داشته باشید که دستور العمل های زیر باید در زمانی که آسیب دیدگی بدون استفاده از عمل جراحی درمان می شود، بطور دقیق مورد توجه بیمار قرار گیرد:

– از تکه های یخ بر روی ناحیه آسیب دیده برای 15 تا 20 دقیقه در هر ساعت برای 1 تا 2 روز اول پس از آسیب دیدگی استفاده کنید. در این حالت لازم است از پوشش مناسب روی پوست محل آسیب دیدگی استفاده کنید تا به این ترتیب از ایجاد سوختگی در این محل جلوگیری نمایید.

– ناحیه آسیب دیده را با بند محافظ یا سایر ابزارهای کمکی بی حرکت کنید.

– به استفاده از ابزارهای کمکی بی حرکت کننده تا زمان تشخیص پزشک ادامه دهید. در طول این مدت ممکن است شما مجبور شوید بند یا ابزارهای محافظ را برای لباس پوشیدن یا حمام گرفتن از تن خود خارج کنید، اما دقت کنید در این زمان نباید بازوی شما حرکت داده شود.

– برای کنترل درد، پزشک ممکن است استفاده از داروهای مسکن خاص را برای شما تجویز کند. لطفاً هنگام مصرف این داروها توضیحات ارائه شده بر روی بسته دارو را مطالعه کرده و دنبال کنید. علاوه بر این شما می توانید از داروهای مسکن موجود در بازار در صورت نیاز استفاده نمایید.

شکستگی استخوان ترقوه
شکستگی استخوان ترقوه یکی از معمول ترین انواع شکستگی در ناحیه شانه است. درمان شکستگی استخوان ترقوه معمولاً در زمانی که در رفتگی استخوان در انتهای آن زیاد باشد یا انتهای استخوان ها کوتاه شده و روی هم قرار گرفته باشند، با استفاده از عمل جراحی انجام می شود. در این حالت عمل جراحی با وارد کرده یک پین یا پلاک کوچک در محل با توجه به وضعیت شکستگی انجام می شود تا به این ترتیب استخوان آسیب دیده تا زمان بهبود کامل در محل خود باقی بماند (معمولاً 6 هفته یا بیشتر).

استفاده از عمل جراحی در این حالت نه تنها اطمینان می دهد که ترمیم استخوان به نحو صحیح انجام می شود، بلکه علاوه بر این نتایج حاصل از درمان دارای نتایج بلند مدت بهتر در ارتباط با عملکرد استخوان خواهد بود. هنگامی که شکستگی ترقوه بدون در رفتگی بوده یا در رفتگی آن محدود باشد، از روش های درمانی غیر از عمل جراحی به همراه مدت زمان کافی استراحت برای بیمار استفاده می شود. در این حالت بیماران معمولاً نیاز به استفاده از یک بند محافظ برای جلوگیری از حرکت استخوان و بی تحرک کردن آن دارند. به هر حال مقدار زیادی از این نوع شکستگی به خودی خود با گذشت حدود 12 هفته درمان خواهد شد.

شکستگی در قسمت بالای استخوان بازو
هنگامی که ناحیه اطراف قسمت بالای استخوان بازو دچار شکستگی شود، امکان مشاهده آسیب دیدگی در 3 ناحیه به شرح زیر وجود دارد: نزدیک مفصل شانه، داخل بخش میانی استخوان بازو، و در نهایت، ناحیه نزدیک مفصل شانه. اکثریت تمام این موارد شکستگی را می توان با استفاده از بریس یا بند محافظ تحت نظر پزشک درمان کرد.

مشابه شکستگی استخوان ترقوه، اگر روش های غیر از عمل جراحی نتواند مشکل را درمان کند یا اگر آسیب دیدگی بسیار جدی باشد، لازم است از عمل جراحی تثبیت شکستگی برای درمان بیمار استفاده شود. برای مثال، اگر در این رابطه استخوان در رفته باشد یا استخوان ها بیش از 1 سانتی متر روی هم قرار گرفته باشند، اگر سر استخوان به سمت پوست حرکت کرده یا به آن وارد شده باشد، یا برای بیمارانی که به دنبال بازگشت سریع تر به فعالیت های عادی خود هستند، استفاده از عمل جراحی برای ترمیم شکستگی به بیمار توصیه می شود. در این حالت تثبیت استخوان را می توان با استفاده از پین های مخصوص، پلاک و پیچ انجام داد یا حتی از اعضای مصنوعی با توجه به شدت آسیب دیدگی برای بیمار استفاده کرد. به هر حال روش استفاده شده برای تثبیت ناحیه دارای شکستگی ممکن است با توجه به ناحیه تحت درمان و شدت ایجاد شکستگی متفاوت باشد.

علاوه بر این شکستگی ایجاد شده در قسمت بالای استخوان بازو را می توان با روش های جراحی خاص ترمیم شکستگی شانه که از کمترین سطح تهاجم برخوردار هستند، درمان کرد (آرتروسکوپی و پرکوتانئوس). این روش های درمانی زمانی انتخاب می شوند که شکستگی یا ترک خوردگی اندازه کمتری داشته باشند و برای انجام این کار از ابزارهای مخصوص استفاده می شود. این نوع از عمل جراحی معمولاً درد کمتری برای بیمار دارد و احتمال مشاهده عوارض جانبی در آن کمتر است. لازم به ذکر است که دوره ریکاوری این روش های درمانی در مقایسه با روش های جراحی سنتی سریع تر می باشد.

شکستگی استخوان کتف (تیغه شانه)
استخوان کتف (تیغه شانه) استخوان پهن و بزرگ در ناحیه فوقانی پشت شانه است. در موارد نادر امکان ایجاد شکستگی در این ناحیه وجود دارد و اگر این استخوان دچار شکستگی شود، معمولاً شکستگی با سایر انواع آسیب دیدگی همراه است. این نوع خاص از شکستگی نیاز به بررسی و تجویز یک برنامه درمانی برای بیمار دارد. در اکثر موارد، استفاده از بریس های بی حرکت کننده عضو می تواند به درمان شکستگی کمک کند. در مواردی که زاویه قرارگیری استخوان شکسته شده به شدت تغییر کرده باشد، نیاز به استفاده از عمل جراحی تثبیت شکستگی وجود خواهد داشت. در بعضی موارد این نوع شکستگی می تواند دارای عوارض بعدی باشد که درمان این عوارض ممکن است نیازمند استفاده از عمل جراحی باشد.

منبع:دکتر برزه گر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی