alodoctor

سردرد عروقی و راه های مبارزه با آن

سردرد عروقی یکی از انواع سردرد است که باید با آن آشنا شوید تا بتوانید سریع تر درمانش کنید. از علایم سردردهای عروقی میتوان به ریزش اشک، گرفتگی بینی، طولانی شدن سردرد ها و ... اشاره کرد. سیگار کشیدن و مشروب خوردن در ابتلا به این نوع سردرد بسیار تاثیر گذار است. برای درمان این بیماری باید به پزشک مراجعه کنید تا داروهایی مانند میتی سرگید، پردنیزون و ... تجویز کند.

چرا سر ما در سرما درد می گیرد؟!


برای شناخت مبتلایان به سردرد عروقی و درمان آن اطلاعاتی  را در این مقاله از آسان طب ذکر می کنیم که دانستن آن برای هر فرد لازم و ضروری است چرا که بیش از نیمی از افراد بدون آن که مطلع باشند مبتلا به این گونه از سردردها می باشند.


علائم اولیه سردرد عروقی (خوشه ای):

سخت و پایدار بودن سردردها و طول کشیدن آنها به مدت ۳۰الی ۶۰ دقیقه.

ریزش اشک و گرفتگی بینی، و همزمان آبریزش بینی در همان سمت.

پس از مصرف مشروبات سریعاً دچار سردرد شدن.

تکرار هجوم سردردهای خوشه ای طی یک روز بین ۶- ۴ مرتبه.


شناخت مبتلایان سردردهای عروقی

مبتلایان به دردهای خوشه ای مردان ۵۰ - ۲۰ ساله هستند که در حد غیرمتعارف سیگار و مشروب مصرف می کنند. همانند دردهای میگرنی عصبی ( کلاسیک) و عادی (شایع)، سردردهای خوشه ای نیز به تحریکات و انبساط عروق بستگی دارند. از این رو این سردرد را خوشه ای می نامند که هجوم درد اکثراً به صورت مجموعه ای یکباره و یا جدا جدا ظاهر می شود.


سردرد عروقی

سردرد عروقی

تشخیص پزشکان

با وجود این که متخصصان در مورد نشانه های این نارسایی نظر واحدی ندارند، بیشتر مبتلایان به این نوع میگرن از یک مسئله گلایه دارند، و آن غیرقابل تحمل بودن درد است. این گونه افراد از درد فریاد می زنند، بالا و پایین می پرند و بعضی اوقات تسلط و آرامش خود را به خاطر درد زیاد از دست می دهند و تا زمان پایان درد نمی توانند آرام بگیرند. بعضی از بیماران به خاطر دردهای طاقت فرسا حتی راضی به مرگ می باشند. این درد همواره به طور دوره ای و منظم باز می گردد.


قابل ذکر است که مدت این درد نزد افراد متفاوت است. ممکن است بیماری به مدت نیم ساعت ۲ تا ۳ بار طی روز برای ده هفتهٔ متوالی درد بکشد، در حالی که فرد دیگری طی هفته ۲ مرتبه و یا هر شش ماه یک ساعت و نیم از این درد رنج ببرد. با وجود این که سردردهای خوشه ای ممکن است در هر زمان از سال اتفاق بیفتد، غالبا بیشتر در بهار(که بدن حالت انبساطی دارد) و در پاییز( که بدن حالت انقباضی دارد) بروز می نماید.


در ماه های اسفند و شهریور نیز که قبل از بهار و پاییز قرار دارند، سر درد زیاد رخ می دهد. معمولا درد یکباره متوقف می شود و بعدا به روش دبگر باز می گردد. در برخی افراد سر درد های خوشه ای باز هیچ گاه باز نمی گردد، و در نزد برخی دیگر به طور گامل برطرف نمی شود و گاهی سال ها هر روز از درد رنج می برند.


درد های میگرن خوشه ای را با اصطلاحات سوزش داشتن و ذق ذق کردن می توان دقیق تر توصیف نمود.


به طور معمول درد بدون اخطار و هیچ مقدمه ای از یک طرفی سر آغاز می شود، و این مشکل اکثرا در زمان خواب بروز میکند. مشخصهٔ این درد قرمز شدن و آب آمدن از چشم، و گرفتگی یا آبریزش از یک طرف بینی، (همان طرفی که درد آغاز می شود) می باشد. درد ممکن است به طرف بالا یا پایین گونه یا قسمت پایین صورت و یا قسمت پایین پشت گردن که به پشت سر متصل می شود کشیده شود. بعضی مواقع درد از قسمت های دیگر سر آغاز شده به پشت کشیده میشود.


شناخت مبتلایان به سردرد عروقی با یک مثال

مردی ۴۷ ساله و همسرش مدت ۲۵ سال زندگی خوشی داشتند. دو فرزند آنها در ترم های 2 و 4 دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. سردردهای این مرد دقیقاً بعد از تعطیلات تابستانی، زمانی که برای بچه ها جشن پایان ترم گرفته بودند اتفاق افتاد. در طول جشن ناگهان قسمت راست گیجگاه (سینوس صورت) او شروع به درد نمود. درد از بالا به پایان حرکت کرد. او می گفت: درد آنقدر شدید بود که تخم چشمم می خواست از کاسه در بیاید. همزمان طرف راست بینی او گرفت و از چشم راستش اشک آمد. او بعد از جشن 5 بار دیگر به این درد مبتلا شد. پزشک خانوادگی بعد از بررسی دقیق وآزمایش اعصاب به این نتیجه رسید که سردرد از نوع خوشه ای است.


پیشگیری از سردرد عروقی

تعداد زیادی از بیماران به وسیلهٔ داروی میتی سرگید بیماری شان پیشگیری و یا مداوا می شود. افرادی که دچار سردردهای خوشه ای و در کنار آن دچار بالا بودن فشارخون، نارسایی کبدی و مشکلات کلیوی هستند، به هیچ وجه نمی بایستی از داروی فوق، مصرف نمایند. اما در صورت سازگار بودن، پزشک ممکن است از این دارو برای ۴ هفته روزانه ۱۲-۶ میلی گرم تجویز نماید.


به عنوان مداوای دیگر ممکن است پزشک داروی پردنیزون را به مقدار 20 میلی گرم روزانه ۲ مرتبه برای ۲ هفتهٔ متوالی تجویز کند. این دارو تورم را کاهش می دهد، اما اگر مدت زمان طولانی از آن استفاده شود، ممکن است عوارض سوء و جنبی داشته باشد، مانند سوزش، تورم و بی حرکتی وریدها افزایش وزن، رشد غیرعادی موهای بدن و دردهای معده ای. در صورتی که نتوانید از دو داروی ذکر شده مصرف کنید، ممکن است پزشک لیتیوم کربنات را ۲ - ۱ مرتبه در روز برای ۳ تا ۷ روز متوالی تجویز نماید.


عوارض سوء جانبی این دارو ضعف ماهیچه ای و صدمه دیدن قوای جسمانی بدن می باشد.

ترک سیگار و خودداری از مصرف مشروبات الکلی لازم است.


چه کسانی به سردرد عروقی دچار می شوند ؟

برعکس انواع پس پیشین سردردهای میگرنی، سردرد عروقی و هیستامینی توارثی نمی باشند. تاکنون نظر علمی واحدی در مورد شناخت مبتلایان به سردرد  عروقی هستند اعلام نشده است، اما این گونه دردها به طور مسلم در افرادی دیده میشود که به طور معمول مشروب و سیگار مصرف می نمایند و ۹۰٪ آنها را مردانی تشکیل می دهند که سنین ۵۰ - ۲۰ سالگی را طی میکنند. از آنجایی که سردردهای خوشه ای عروقی هستند، میتوان از داروهایی که باعث کاهش تورم عروق می شوند استفاده نمود.


یکی از شناخته شده ترین عوامل بروز سردرد خوشه ای الکل می باشد. سردردهای خوشه ای ممکن است به واسطهٔ غذاهایی که محتوی نیترات هستند، مانند گوشت، بروز کنند. مصرف نیتروگلیسیرین در حملات قلبی، هیستامین ها (که گاهی فشارخون را بالا می برند و باعث سردرد میشوند)، و تغییرات ناگهانی هوا از عواملی هستند که بر بروز دردهای میگرنی خوشه ای تأثیر می گذارند.


دارو و درمان سردرد عروقی

برای  درمان سردرد عروقی به پزشک رجوع کنید. هیچ انگیزۀ خاصی برای این مورد لازم نیست، چون درد آن قدر شدت و فشار دارد که شما را به نزد  پزشک خواهد کشاند.آسپرین و مشابهات آن بر درد های خوشه ای تأثیر کم و آرامی دارند. در حین حملات می بایستی از مصرف مشروبات و دخانیات به شدت پرهیز کرد. در جریان حملات میگرنی ممکن است پزشک مدت 15 دقیقه تنفس مصنوعی بدهد، زیرا اکسیژن از تولید اسید چرب که باعث تورم عروق می شود جلوگیری می نماید. در همین حال ممکن است پزشک تزریق داروی دی هیدروارگوتامین مسیلات را تجویز نماید. ارگوتامین (بالابرنده فشار)در صورت مصرف به صورت شیاف یا استنشاق سریعا به عروق می رسد.


زمانی که حملات درد به دارو های فوق واکنش نشان ندهد، ممکن است پزشک ترکیبات استرویید تجویز نماید. استرویید نام عمومی ترکیباتی است که شامل استرول ها (کلسترول) و بسیاری از هورمون های قشری فوق کلیه و غدد جنسی می شود.


بدن چگونه دارو را جذب می کند؟

قبل از این که دارویی بتواند سردرد را تسکین بدهد، بایستی بدن آن را جذب نماید. بدین مفهوم که دارو بایستی وارد جریان خون شود. سرعت تسکین درد به روش مصرف دارو بستگی دارد. برای مثال زمانی که پزشک دارو را از طریق ورید تزریق می کند، ابتدا دارو به وسیله ماهیچه جذب می شود. در روش اول دارو نسبتا سریع تر جواب می دهد.


دیگر روش های جذب دارو اکثرا طولانی تر است.قرص، شیاف، و اسپری بینی و دهانی که هوای فشرده به همراه دارد، می بایستی از طریق مخاطی که دهان و بینی یا رودهٔ بزرگ و یا معده را پوشانیده جذب شود و سپس وارد خون گردد.


طبیعتاً دارو از طریق سلول های این نواحی آرام تر جذب خون میگردد. در بیشتر مواقع دارو هنگامی که از طریق دهان مصرف می شود خیلی آرام تر درد را تسکین میدهد و دیرتر جذب خون میگردد، چون تعداد بی شماری از مواد می توانند بر معده و هضم غذا اثر بگذارند، بدین ترتیب که غذا، مایعاتی که در معده هستند و شیرهٔ اسیدی معده در حالت هضم موقعیتی را به وجود می آورند که سرعت جریان خون کم شود و جذب آن به آرامی صورت بگیرد. یکی از علل تأثیر آرام داروهای گیاهی که به صورت دم کرده مصرف می شوند، مصرف از طریق دهان می باشد.


در این مقاله ما به معرفی و شناخت مبتلایان به سردرد عروقی و راه های درمان  آن پرداختیم . ما در دیگر مقالات به معرفی انواع دیگر سردردها ازجمله سردرد های سینوسی، تنشی، میگرنی می پردازیم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی