alodoctor

درمان میگرن با دارو و عوارض آن

درمان میگرن چیست؟ چگونه و با چه دارویی رفع می شود؟

میگرن سردرد تپش دار است و می تواند موجب حالت تهوع، استفراغ، نورگریزی و صدا ترسی گردد. ساز و کار دقیق میگرنناشناخته است اما برخی از پزشکان معتقد هستند این بیماری ناشی از اختلال در اعصاب و رگ های خونی رخ میدهد. درمان میگرن

 

ابتلا به این درد می تواند بسیاری از کار های روزانه را به تاخیر بیاندازد و کیفیت زندگی را به شدت کاهش دهد. از همین روی افراد مبتلا به این بیماری سعی در شناخت راهکار هایی دارند که به درمان سریع این بیماری بیانجامد،از این رو در ادامه به معرفی برخی از داروهای میگرن و عوارض آنها میپردازیم.

برخی از این داروها را میتوانید بدون نسخه پزشک تهیه کنید و تعدادی از آنها باید حتما با نسخه پزشک تهیه و استفاده شود.

درمان های دارویی میگرن و عوارض آن 

داروهای بدون نسخه برای درمان میگرن 

این داروها عبارتند از: 

  • آسپرین
  • استامینوفن، پاراستامول
  • ایبوپروفن
  • سدیم ناپروکسن

قرص بدون نسخه

قرص های بدون نیاز به نسخه برای درمان میگرن 

درمان فوری سردرد میگرنی با نسخه 

توصیه می کنیم در مورد مصرف داروها با پزشک خود مشورت کنید. زمانی که سردرد، مخصوصاً سردردهای میگرنی بیشتر از 24 ساعت طول می کشد و مصرف دارو در کاهش حملات درد موثر واقع نمی شود، استفاده از درمان های فوری سردرد برای کودکان توصیه نمی شود. 

داروهای مورد استفاده در درمان فوری سردرد عبارتند از: 

  • ارگات
  • دی هیدرو ارگوتامین
  • التریپتان هیدروبرومید
  • ارگوتامین سی
  • سوماتریپتان
  • تریپ تان ها
  • زولمی تریپتان
  • ریزاتریپتان
  • ناراتریپتان HCI
  • آلموتریپتان مالات
  • فرواتریپتان سوکسینات 

در ادامه با برخی از مهم ترین این داروها و عوارض آنها آشنا میشوید.

قرص میگرن عصبی

لیست داروهای درمان میگرن

داروها و قرص های درمانی میگرن و عوارض آن ها 

درمان میگرن با ارگات 

یک داروی ضدمیگرن دارویی تجویزی به منظور کاهش اثرات یا شدت سردردهای میگرنی است. این داروها شامل تریپتانها مانند زولمیتریپتان و آلکالوئیدهای ارگات مانند متای سرجید می شوند. داروهای ضدمیگرن تحت عنوان "N02C" در سیستم طبقه بندی آناتومیکی درمانی شیمیایی جای می گیرند.

قرص ضد میگرن

چه دارویی در درمان میگرن استفاده می شود؟ 

درمان میگرن با دی هیدرو ارگوتامین 

این دارو در درمان سردردهای عروقی مانند میگرن،درمان کمی فشار خون در حالت ایستاده ناشی از عوامل مختلف مانند بی کفایتی اعصاب خودکار و بی حسی استفاده می شود. 

عوارض جانبی دی هیدروارگوتامین 

سرگیجه، سردرد، تهوع، یا استفراغ ، خارش پوست، بیحسی، رنگ پریدگی یا سردی دست و ضعف پاها از عوارض جانبی دارو هستند.

برای درمان میگرن چه بخوریم

درمان های دارویی میگرن عوارض هم دارند؟ 

درمان میگرن با التریپتان هیدروبرومید 

این دارو برای درمان حاد سردرد حمله های میگرنی بکار می رود و نبایستی به عنوان پروفیلاکسی از آن استفاده کرد. این دارو نبایستی با مهارکننده های قوی ایزوآنزیم CYP3A4 سیتوکروم P450 همانند اریترومایسین و کتوکونازول مصرف شود چرا که چنین ترکیبی باعث افزایش سطح الاتریپتان می شود. 

1- این دارو در بیماران دچار اختلال شدید کلیوی و کبدی نباید تجویز گردد. 

2- اثرات این دارو بر فشار خون در صورت اختلال کلیوی افزایش می یابد و لذا دوز این دارو بایستی در بیماران با اختلال خفیف تا متوسط کلیوی کاهش یابد. 

3- در بیماران با اختلال خفیف تا متوسط کبدی نباز به تنظیم دوز نیست.

داروی میگرن

قرص مناسب برای درمان میگرن 

درمان میگرن با ارگوتامین سی 

ارگوتامین سی دارویی است که کاربرد اصلی آن درمان سردردهای عروقی مانند میگرن و خونریزی رحمی بعد از زایمان و سقط است و گاه در درمان افت فشار خون در حالت ایستاده (ناشی از بی کفایتی اعصاب خودکار) استفاده می شود.

ترکیب ارگوتامین و کافئین برای درمان سردردهای عروقی، مانند حملات حاد میگرن و یا انواع میگرن که به سایر داروهای ضد درد پاسخ نمی دهد، استفاده نمود. ارگوتامین از آلکالوئیدهای ارگوت (نوعی قارچ) است و عملکردی پیچیده دارد.

این ماده آگونیست نسبی گیرنده های میانجی های عصبی مختلفی مانند نوراپی نفرین، سروتونین و دوپامین است.اثر آن برروی عروق خونی (گیرنده های سروتونین) باعث تنگ شدن عروق در مرحله گشادی عروق میگرن و انقباض عضلات صاف می شود.

بهترین درمان میگرن

قرص های تجویزی پزشک برای درمان میگرن 

عوارض جانبی ارگوتامین سی 

قلبی- عروقی:بی حسی یا احساس سوزش در انگشتان دست و پا ، برادیکاردی یا تاکیکاردی سینوسی گذرا، اسپاسم شریانی، نشانه های اختلال در گردش خون محیطی (اندامهای انتهایی دردناک، بی حس و سرد همراه با، یا بدون پارستزی، کاهش یا فقدان نبض در اندامهای گرفتار، سندرم لنگش متناوب)، بی کفایتی شریان کرونر، بروز ناگهانی یا تشدید آنژین صدری. 

دستگاه گوارش:تهوع، استفراغ، درد شکم، اسهال، درد اپیگاستر، کولیت ایسکمیک. 

سایر عوارض:ضعف در ساق پا، ادم موضعی، درد یا سفتی عضلات، خستگی، پرنوشی، خارش. 

هشدار:به محض بروز حساسیت مفرط، علائم و نشانه های اختلال در گردش خون، سردردهای شدید، یا بدتر شدن میگرن، حتما باید مصرف دارو را قطع کنید.

درمان سردرد

درمان میگرن با بهترین قرص ها 

سوماتریپتان برای درمان میگرن 

قرص سوماتریپتان (Sumatriptan) از داروهای ضدمیگرن است که باعث بهبود سردرد میگرنی حاد در بزرگسالان و سردردهای عروقی می شود. این دارو سایر عوارض همراه با میگرن، مثل تهوع، حساسیت به نور و صدا و… را نیز تسکین می دهد. 

عوارض جانبی سوماتریپتان 

گرگرفتگی، خواب آلودگی و سرگیجه، پارستزی، تهوع، استفراغ، اسهال، بالا رفتن آنزیم های کبدی، واکنشهای حساسیتی به صورت خارش، راش پوستی، تنگی نفس، خواب آلودگی، خستگی، احساس فشار، درد محل تزریق و مشکلات قلبی.

قرص ضد سردرد

راه های درمان بیماری میگرن 

درمان میگرن با ریزاتریپتان 

ریزاتریپتان به بیماران میگرنی کمک می کند تا سریعا به زندگی عادی برگردند. این دارو علائم سردردهای با الگوی میگرنی را کاهش می دهد این علائم شامل سردرد یک طرفه، تهوع، حساسیت به نور، حساسیت به صدا. با شروع اولین علائم میگرن مقدار تجویز شده ریزاتریپتان را با یک لیوان آب میل کنید و در مکانی آرام و بدون نور استراحت کنید. 

عوارض جانبی ریزاتریپتان 

گرگرفتگی، ضعف و خواب آلودگی غیرمعمول، سرگیجه، احساس سرخوشی، سردرد، درد قفسه سینه، احساس سنگینی، خشکی دهان، تهوع، اسهال، استفراغ، احساس گرما یا سرما

خواب آلودگی

داروهای درمانی میگرن چه عوارضی دارند؟ 

درمان میگرن با آلموتریپتان مالات 

این دارو در درمان فاز حاد حملات سردرد میگرنی بکار می رود. این دارو نبایستی به عنوان درمان پیشگیرانه بکار رود. اثر تخفیف سردرد میگرنی ممکن است به علت کاهش فعالیت اعصاب سروتونرژیک باشد.

این دارو آگونیست اختصاصی گیرنده 5-HT1D می باشد و احتمالا به علت انقباض عروق مغزی ناشی از تحریم این گیرنده موجب کاهش سردرد حاد می شود. همچنین این دارو قادر به کاهش آزادسازی نوروپیتیدها و سایرمیانجی های التهابی می باشد و به همین علت خروج پروتئین های پلاسما از عروق را کاهش می دهد. 

عوارض جانبی آلموتریپتان مالات 

درد قفسه سینه، اختلال در بلع، تهوع و استفراغ، تغییر در حس چشایی، واکنشهای آلرژیک و آنافیلاکتیک، تشنج، اضطراب و تغییرات بینایی از عوارض جانبی مهم این دارو هستند.

 

منبع : darovadraman

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی