alodoctor

خواص چای ترش برای بدن

چای ترش یا چای مالمیر یا چای مکه (نام علمی: Hibiscus sabdariffa) یا چای روزل یا چای قرمز از کاسبرگ گیاه چای ترش تهیه می‌شود و در بسیاری از مناطق دنیا به صورت نوشیدنی گرم یا سرد مصرف دارد. در آمریکای لاتین و بخصوص در جامائیکا مصرف آن متداول است و بنام گل جامائیکا یا Sorrel، و شمال آفریقا بنام چای سودانی و در مصر بنام کرکده Karkade مشهور است. مزه آن ترش است و معمولاً با شکر نوشیده می‌شود. این چایی همچنان ضد سرماخوردی است و مقدار قابل ملاحظه یی ویتامین(c) را دارا بوده که برای (سرما خوردگی)مفید میباشد.

بهترین فواید چای ترش چیست؟

تنظیم فشارخون

 نوشیدن چای ترش به کاهش هر دو نوع فشارخون سیستولیک و دیاستولیک کمک می‌کند. مطالعات نشان داده اند نوشیدن چای ترش موجب پایین آمدن فشارخون سیستولیک تا 7.58 mmHg و فشارخون دیاستولیک تا 3.53 mmHg می‌شود.

 

کاهش کلسترول
از مهم ترین فواید چای ترش کاهش کلسترول بد در بدن است، پس برای بهره مندی از این خاصیت چای قرمز را در برنامه خود قرار دهید.

 

کمک به کاهش وزن

نوشیدن منظم چای ترش می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. برخی مطالعات نشان داده اند که افراد دارای اضافه وزن بعد از 12 هفته مصرف عصاره چای ترش، شاهد کاهش وزن و چربی بدن شأن بودند.

 

پیشگیری از سرطان

 این گیاه دارویی حاوی پلی فنول ها، ترکیبات معروف به خاطر داشتن خواص ضدسرطانی، است. در برخی مطالعات هم نشان داده شده است که عصاره چای ترش می‌تواند موجب اختلال در رشد سلولی شود.

 

کاهش قندخون از خواص چای ترش
اگر به دیابت نوع دو مبتلا هستید، می توانید از چای قرمز به عنوان یک نوشیدنی مفید استفاده کنید.

 

بهبود عملکرد کبد و سلامت آن
از شگفت انگیز ترین فواید چای قرمز تاثیر آن بر روی کبد شماست که می تواند سلامت آن را افزایش و بهبود بخشد.

 

کاهش دردهای ناشی از قاعدگی
خانم ها در زمان قاعدگی شان برخی از دردها را متحمل می شوند که یکی از آن گرفتگی عضلات و برخی از اعضای بدن است، مصرف چای ترش در این دوره به میزان قابل توجهی درد خانم ها را کاهش می دهد.

 

پیش گیری از افسردگی
با شایع شدن بیماری افسردگی در جامعه بایستی راه های مناسبی برای درمان پیدا کرد و هر طور که شده خود را از شر این بیماری خلاص کرد. چای ترش یا قرمز هم می تواند به عنوان  یک نوشیدنی تاثیر مثبتی در این راه داشته باشد.

 

هضم آسان 
با خوردن چای قرمز یا همان ترش باعث بهبود عملکرد مثانه و شکم خود شوید.

 

ایجاد احساس خنکی در بدن
جالب است بدانید که بسیاری از ورزشکاران به همین دلیل بعد از ورزش و رفع تشنگی شان چای قرمز میل می کنند.

 

منبع غنی آنتی اکسیدان
چای ترش منبع غنی آنتی اکسیدان های است که از سلول‌ها در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین با تجزیه چربی‌های درون بدن به عملکرد مناسب کبد در طولانی مدت کمک می‌کند. در ادامه به برخی فواید این گیاه دارویی اشاره می‌شود.

 

دفع عفونت‌های باکتریایی

باکتری‌ها میکروارگانیزم های هستند که می‌توانند موجب بروز برخی عفونت‌ها نظیر ذات الریه یا برونشیت شوند. خواص آنتی اکسیدانی این گیاه دارویی به دوری بدن از عفونت باکتریایی کمک می‌کند.

 

روش دم کردن چای ترش
درست کردن چای ترش کار سختی نیست و می‌توان آن را به راحتی با موادی مانند لیمو یا عسل از نظر بهبود سلامتی قوی تر هم کرد.

مواد لازم :

۴ فنجان آب
یک چهارم فنجان چای ترش
یک تا دو قاشق عسل
لیمو یا برگ نعنا برای طعم دهی بیشتر
روش دم کردن
دو فنجان آب را در یک ظرف به جوش آورید و چای خشک را در آن بریزید و سپس گاز را خاموش کنید. صبر کنید رنگ مایع قرمز تیره شود. سپس دو قاشق عسل را به آن اضافه کرده و هم بزنید. چای را در فنجان بریزید و میل کنید. این چای را می‌توانید سرد یا گرم بخورید

 

منبع: pezshkyar

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی